Wij vinden uw veiligheid belangrijk
Wij houden ons er 24 uur per dag, 7 dagen per week mee bezig een betrouwbaar en veilig platform aan te bieden, zodat u met een gerust hart op zoek kunt gaan naar een partner. Daarbij hebben wij uw hulp nodig. Lees onze veiligheidsmaatregelen en veiligheidstips aandachtig door en vind zo de partner die echt bij u past.
Kom meer te weten over
- veiligheid van uw gegevens
- wissen van uw gegevens
- hoogste IT-veiligheid
- versleutelde communicatie
- een wachtwoord kiezen
- misbruikpreventie
- Gebruik van de knop ‘Profiel melden’
- Reageer op waarschuwingen van ons Trust and Safety Team
- We hebben uw hulp nodig!
Veiligheid van uw gegevens
Bij ons vindt u op een veilige manier de juiste partner. Parship neemt de bescherming van persoonsgegevens heel serieus. Wij gebruiken in het kader van de wettelijke verplichtingen en als aanvulling daarop actuele technologieën en concepten om uw gegevens tegen toegang door onbevoegden te beschermen. De doeltreffendheid van de getroffen maatregelen wordt regelmatig door externe dienstverleners gecontroleerd. Onafhankelijke experts controleren de kwaliteit, veiligheid en transparantie van ons aanbod. Klik hier om in ons privacystatement meer te lezen over welke gegevens Parship verzamelt en hoe deze worden verwerkt.
Wissen van uw gegevens
U heeft in principe het recht om uw persoonsgegevens te allen tijde te laten wissen.
Als Basis-lid kunt u uw gegevens heel eenvoudig via de website zelf wissen. Ga daarvoor als volgt te werk:
- Log in en druk op het pictogram voor ‘Mijn profiel’, de cirkel met foto rechtsboven. Klik daarna achtereenvolgens op ‘Gegevens & instellingen’ en ‘Profiel beheren’.
- In het menu ‘Profielstatus’ vindt u de tekst ‘Klik hier om uw profiel definitief te verwijderen’. Klik op de link met het woord ‘hier’.
- Op de volgende pagina bevestigt u door uw eigen wachtwoord in te voeren dat u uw profiel en uw persoonlijke gegevens definitief wilt verwijderen. Rond het veld voor het invoeren van het wachtwoord staat een lichtgrijs kader.
Als Premium-lid vragen wij u contact op te nemen met de klantenservice die uw profiel graag voor u verwijderd.
Houd er daarbij rekening mee dat er wettelijke bewaartermijnen zijn waar we ons aan moeten houden. De bewaartermijn van zes jaar geldt onder andere voor commerciële brieven (waaronder ook e-mails), zoals een bevestiging van een bestelling, facturen of aanmaningen.
Wij bewaren verder de gegevens die we mogelijk nodig hebben om te voldoen aan de rechten als betrokkenen of om bewijs voor het voldoen aan de rechten als betrokkene te leveren (correspondentie over verzoek om verwijdering, verzoek om informatie, bezwaar etc.). Deze gegevens worden pas na 36 maanden verwijderd.
Wanneer u bij ons bezwaar heeft gemaakt tegen de verwerking van uw gegevens voor reclamedoeleinden, slaan wij meestal uw e-mailadres op om vast te leggen dat u bezwaar heeft gemaakt. Neem wanneer u geen bezwaar meer tegen de verwerking van uw gegevens voor reclamedoeleinden heeft of weer e-mails van ons wilt ontvangen contact op met onze klantenservice.
Zodra uw profiel is verwijderd, kan dit niet ongedaan worden gemaakt. Alle daarmee verbonden profielgerelateerde gegevens (contacten, partnervoorstellen, persoonsgegeven etc.) zijn dan verwijderd en zijn dan ook niet meer zichtbaar voor andere leden.
Hoogste IT-veiligheid
Met continu hoge technische normen wordt voor een veilig gebruik van onze website gezorgd. Het gebruik van versleutelde verbindingen (HTTPS) is daarbij een van de veiligheidsfuncties waar uw gegevens al bij de overdracht goed mee worden beveiligd. Zo wordt toegang tot uw Parship-profiel door onbevoegden zo goed mogelijk voorkomen.
Bovendien wordt er met deze SSL-versleuteling en andere speciale technische maatregelen ook voor gezorgd dat betalings- en inloggegevens veilig worden overgedragen.
Wij gebruiken niet alleen de nieuwste firewalls en andere technologieën, maar zorgen er met een gedefinieerd machtigingsconcept ook voor dat maar een heel kleine kring van interne personen uw niet-openbare gegevens kan bekijken. Zo moeten onze collega’s van de afdeling kwaliteitscontrole bijvoorbeeld toegang tot uw gegevens hebben. Verder hebben alleen medewerkers van onze klantenservice toegang tot uw profiel (maar natuurlijk niet tot uw persoonlijke berichten).
Onze website wordt regelmatig door externe veiligheidsexperts op zwakke punten gecontroleerd. Verder worden interne processen en veiligheidsmaatregelen doorlopend door interne en externe experts gecontroleerd. De rapporten die hierover worden opgesteld, bekijken we zorgvuldig en gevonden fouten of problemen lossen we onmiddellijk op.
Versleutelde communicatie
De communicatie van onze leden onder elkaar vindt versleuteld plaats, voor zover dit via ons platform gebeurt. En ook de e-mailcommunicatie tussen de klantenservice en u is versleuteld, voor zover uw e-mailprovider de zogenaamde Transport Layer Security-versleuteling (TLS) ondersteunt.
De versleuteling bij het versturen van e-mails bestaat uit een end-to-endversleuteling tussen de betreffende e-mailproviders (GMX, Googlemail, etc.). De overdragen gegevens worden daarbij in verschillende delen van de overdracht versleuteld. Maar op de betreffende servers van de e-mailproviders zijn deze gegevens in leesbare en dus niet-versleutelde tekst opgeslagen.
Parship kan de communicatie met versleutelde inhoud alleen via de post garanderen, omdat er op dit moment geen inhoudsversleuteling bestaat die voor alle Parship-leden even makkelijk in gebruik is. Houd er rekening mee dat Parship een onlinedienst is. Het leveren van de hoofddienst (dus de partnervoorstellen) en ook het sluiten van de overeenkomst zelf kan daarom alleen online plaatsvinden. Lees hier meer over de versleutelde communicatie bij Parship.
Een wachtwoord kiezen
Met een veilig wachtwoord voorkomt u dat onbevoegden toegang tot uw Parship-profiel krijgen. Uw wachtwoord moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Het moet uit minimaal twaalf tekens bestaan.
- Er moeten cijfers en speciale tekens worden gebruikt.
- Er moeten grote en kleine letters worden gebruikt.
- Het wachtwoord moet alleen voor het inloggen bij Parship worden gebruikt.
Misbruikpreventie
Wij doen er alles aan om zwarte schapen van ons platform te weren – en dat al bijna 20 jaar. Wij weten precies hoe oplichters te werk gaan en doen ons best om ze altijd een stap voor te zijn.
- Veiligheidscontrole bij registratie
Bij elke Parship-registratie wordt automatisch gecontroleerd of het om misbruik kan gaan. Daarom worden enkele gegevens die we bij de registratie van een nieuw lid ontvangen automatisch met andere gegevens uit een database vergeleken waar we opgedane ervaring met zogenaamde nepprofielen hebben opgeslagen die niet naar personen te herleiden zijn. Wanneer er iets opvalt, wordt de aanmelding op basis van de onderliggende aanwijzingen door medewerkers van onze klantenservice gecontroleerd (we controleren in dit geval bijvoorbeeld op mogelijke afwijkingen in velden met vrije tekst of in opgeslagen profielfoto’s).
- Opheldering aan het begin van het lidmaatschap
We informeren onze leden al enkele dagen na de registratie per e-mail over veiligheidsaspecten bij de online zoektocht en kaarten zo dit belangrijke onderwerp aan.
- Doorlopende controle
Ons gespecialiseerde veiligheidsteam controleert elke dag opvallende en door onze leden gemelde profielen en sluiten deze eventueel van onze dienst uit. Verder werpen we veel verschillende technische barricades op om oplichters snel en op een veilige manier op te sporen.
- We onderhouden verder nauw contact met de bevoegde rechtshandhavingsinstanties en preventiediensten en ondersteunen ze in hun werk.
Let op!
Zo gaan scammers meestal te werk:
- Het doel van oplichters is om hun ‘slachtoffers’ zo snel mogelijk uit de beveiligde Parship-omgeving te lokken en het contact via de messenger of privé-e-mail voort te zetten. Ze gebruiken daarbij smoesjes als ‘Ik heb alleen een proeflidmaatschap’ of ‘Het is makkelijker voor mij’.
- De berichten zijn vaak in het Engels of in gebrekkig Nederlands. Er wordt dan vaak als reden gegeven dat ze bijvoorbeeld uit de Verenigde Staten komen.
- De toon van de berichten is heel liefdevol om een emotionele band op te kunnen bouwen. Er worden ook vaak bloemen of andere cadeaus gestuurd. Vaak worden er zelfs derden bijgehaald: zo belt bijvoorbeeld een vrouw die zich dochter voordoet en zegt dat ze het lid wil bedanken omdat haar vader nu weer zo gelukkig en verliefd is. Er wordt een heel verhaal in scène gezet – bedrieglijk echt.
- Soms wordt er zelfs gebeld: meestal via Skype zonder videofunctie (bij mannelijke scammers) of met videofunctie en vaak (deels) naakt en met seksuele stimulering (bij vrouwelijke scammers).
- Een persoonlijke ontmoeting wordt uit de weg gegaan. Smoesjes die daarvoor worden gegeven zijn bijvoorbeeld ‘Ik ben op zakenreis’ of ‘Ik bereid een zakelijke transactie voor’, ook als hier meerdere keren naar wordt geïnformeerd en om wordt gevraagd. Als bewijs voor een vermeende zakenreis deinzen sommige scammers er zelfs niet voor terug om zogenaamde vliegtickets in te scannen en ‘als bewijs’ via e-mail te sturen.
- Ze laten eerst weten dat ze pech hebben gehad om vervolgens om geld te kunnen vragen. Daarbij kan het gaan om een mislukte zakelijke deal (bijvoorbeeld douaneproblemen bij de levering van goederen of loonderving), een verkeersongeval zonder verzekering, een ziekte of ongeval in de familie, diefstal van geld … En voor de ontmoeting hebben ze dan vaak financiële ondersteuning nodig (voor de reis, een visum etc.). Eerst werden hier meestal diensten voor het overboeken van geld voor gebruikt, zoals WesternUnion of MoneyGram, maar tegenwoordig worden ook buitenlandse bankgegevens (vaak uit Azië of het Midden-Oosten) doorgegeven.
Maak nooit geld over naar een persoon die u niet persoonlijk kent. Het geld bent u dan voor altijd kwijt – en u heeft dan vaak ook geen vertrouwen in de liefde meer.
Kenmerken van scammers
Hieronder vindt u een aantal standaardkenmerken van een zogenaamde ‘romance scammer’. Deze stelen de identiteit van andere mensen om daarmee op slinkse wijze vertrouwen te winnen.
Wij willen er hierbij nog eens extra op wijzen dat wij van Parship in geen geval bepaalde doelgroepen of nationaliteiten willen generaliseren en als oplichter willen bestempelen. Maar uit ervaring weten we dat scammers helaas vaak deze combinatie van kenmerken hebben.
Mannelijke scammers
- Leeftijd: 30 tot 55 jaar, voornamelijk op zoek naar vrouwen van 35 tot 70
- Burgerlijke staat: vaak weduwnaar of gescheiden, soms met kind
- Beroepen: soldaat, ingenieur (gas, olie, bouw, goud, edelsteenbranche), heel vaak Engelse functienaam
- Nationaliteit: vaak Amerikaan of Brit
- Communicatie: bijna altijd in het Engels, snel vertrouwde toon van berichten, vroeg gebruik van koosnamen (‘darling’, ‘honey’), stemmingswisselingen (na e-mails met een grove toon volgen lange excuses), heel nadrukkelijke en emotionele argumentatie bij het vragen om geld, het snel overschakelen op andere communicatiekanalen (Skype, e-mail)
Vrouwelijke scammers
- Leeftijd: 27 tot 40 jaar, voornamelijk op zoek naar mannen van 35 tot 70
- Burgerlijke staat: vrijgezel
- Beroepen: vaak niet aangegeven, bij navragen wordt vaak genoemd: fashion, design, lerares, verpleegster
- Religie: vaak heel gelovig
- Nationaliteit: vaak Amerikaanse, Britse of uit Oost-Europa
- Communicatie: al in het begin heel overdreven (‘Je profiel sprak me meteen aan!’, ‘Ik heb echt naar je bericht uitgekeken!’), vroeg gebruik van koosnamen (‘schatje’) en het snel overschakelen op externe communicatiekanalen (inclusief uitnodiging voor erotische videochats
Blijf voorzichtig, ook bij veelbelovende contacten, intensieve uitwisseling van berichten en de mogelijke eerste kriebels. Trap op de rem als bij een contact iets niet lijkt te kloppen, als plotseling om geld wordt gevraagd of als iets anders uw argwaan wekt. Verbreek onmiddellijk het contact en stuur zulke e-mails door naar onze klantenservice. We behandelen zulke berichten strikt vertrouwelijk.
Phishing en profielovername
U bouwt intensieve, op vertrouwen gebaseerde relaties met uw contacten uit de online datingwereld op – en dan wordt het Parship-account, uw eigen account of dat van een van uw contacten, door een derde overgenomen. Dit soort aanvullen is heel ernstig, omdat oplichters reeds gecontroleerde gebruikersaccounts gebruiken: zo worden bestaande relaties met wederzijds vertrouwen misbruikt om gevoelige gegevens te stelen en/of geld op te strijken.
In veel gevallen worden de logingegevens voor een profielovername door zogenaamde phishing gestolen. Via een formulier in e-mails dat van Parship afkomstig lijkt te zijn of een bedrieglijk echte Parship-link wordt naar vertrouwelijke gegevens van de eigenaar van het profiel gevraagd om hier vervolgens misbruik van te maken. Trouwens: phishing betreft niet alleen Parship, maar alle onlineportalen waar persoonlijke logingegevens voor worden gebruikt (zoals socialmediakanalen, e-mailproviders etc.).
Zo herkent u een phishingmail:
- Het bericht is vaak in een vreemde taal opgesteld en lijkt automatisch te zijn vertaald. Ontbrekende trema’s of speciale tekens kunnen hierop wijzen.
- De e-mails zijn vaak in een vreemde taal opgesteld, vaak Engels of Frans.
- In sommige gevallen ontbreekt de aanhef. Maar hier is voorzichtigheid geboden, want vaak weten de daders de naam van de eigenaar van het profiel al.
- In de e-mail wordt vaak gevraagd persoonlijke gegevens te verstrekken. Dit kunnen wachtwoorden, e-mailadressen of tan- of pincodes zijn.
- In de e-mail wordt ook vaak de waarschuwing gegeven dat het niet opvolgen van de instructies gevolgen heeft. Parship zal zulke methodes nooit gebruiken.
- Het e-mailadres van de afzonder komt niet overeen met het eigenlijk bekende bedrijfsadres. Daarbij kan het ook om hele kleine afwijkingen of ongebruikelijke toevoegingen gaan.
- Op websites ontbreekt de ‘s’ van ‘https://’. De ‘s’ staat hier voor ‘secure’ (veilig). Als deze letter ontbreekt, moet u nooit gevoelige gegevens doorgeven.
Over het algemeen geldt:
- Controleer of de vraag om persoonlijke gegevens in te voeren echt van een serieuze afzender afkomstig is.
- Let steeds goed op bij het invoeren of doorgeven van uw e-mailadres en wachtwoord.
- Beveilig uw accounts heel eenvoudig door het wachtwoord regelmatig te wijzigen en voor elk account een ander wachtwoord te gebruiken. Dit geldt zowel voor uw profiel bij Parship als uw e-mailaccount en andere onlineplatforms.
Zo herkent u een overgenomen profiel:
- De informatie op het profiel wordt grotendeels gewijzigd en dat valt op.
- Er worden foto’s geüpload waar de oorspronkelijke eigenaar van het profiel niet op te zien is.
- Hoewel u een vertrouwensband met de oorspronkelijke eigenaar van het profiel heeft opgebouwd, worden er plotseling berichten verstuurd die geautomatiseerd lijken – en op uw berichten worden verder niet ingegaan.
- Er worden contactgegevens verstuurd en er wordt gevraagd de beveiligde omgeving van ons platform te verlaten – deze gegevens wijken van eventueel eerder verstrekte contactgegevens af.
Neem zodra er iets niet lijkt te kloppen, u in een e-mail wordt gevraagd persoonlijke gegevens te verstrekken of u ongewone activiteiten in uw profiel of dat van een ander ontdekt onmiddellijk contact op met onze klantenservice – we helpen u graag!
Gebruik van de knop ‘Profiel melden’t
U kunt altijd contact opnemen met onze klantenservice zodra er iets niet lijkt te kloppen. We zijn blij met elke melding die we krijgen. Dat gaat heel makkelijk in het menu van de berichtgeschiedenis. In gevallen waarin er een overtreding wordt vastgesteld, kunnen we adequaat reageren en het profiel blokkeren, bepaalde berichten verwijderen of zelfs de overeenkomst beëindigen. We zien vooral meldingen over de volgende overtredingen graag tegemoet:
- Profielovername en phishing
Een bekend profiel is grotendeels veranderd en de identiteit van een ander lid wordt mogelijk misbruikt. Lees hierboven bij Profielovername en phishing meer hierover.
- Oplichting
Als u wordt gevraagd om geld over te maken, moeten alle alarmbellen afgaan. Hoe oplichters meestal te werk gaan, leest u hierboven bij Let op!
- Obscene en pornografische inhoud
Het is verboden inhoud te plaatsen die in strijd is met de goede zeden of obsceen of pornografisch is. Niet in de berichten en niet in het profiel.
- Inhoud die aanzet tot haat
Zowel links- als rechtsradicale teksten of foto’s in het profiel hebben bij het vinden van een partner met Parship geen enkele toegevoegde waarde en horen hier ook niet thuis. We vinden vrijheid van meningsuiting belangrijk. Maar een datingsite moet geen platform bieden om afzonderlijke personen of groepen op basis van etniciteit, sociale klasse, religie, leeftijd, nationaliteit, veteranenstatus, geestelijke of verstandelijke beperking, seksuele geaardheid of genderidentiteit te discrimineren.
- Beledigende inhoud
Parship staat geen intimidatie of kwaadwillige beledigingen toe. Dit is het geval als er herhaaldelijk minachtende opmerkingen over foto’s of eigenschappen van een persoon worden gemaakt. Niet elke eerlijke opmerking kan als beledigend worden gecategoriseerd, maar we controleren alles wat u kwetst of slecht doet voelen.
- Leeftijdsgrens
Mensen die jonger zijn dan 18 jaar, hebben extra bescherming nodig – ook en juist als het om liefde gaat. Om jonge mensen tegen illegale of twijfelachtige aanvragen te beschermen, is Parship pas toegankelijk voor mensen van 18 jaar of ouder. Meld het betreffende profiel bij ons als een minderjarige persoon contact met u opneemt.
- Premiumdiensten afnemen
Het is zowel in de persoonsomschrijving als in de gratis berichten van Basis-leden niet toegestaan om namen, adressen, telefoon- of faxnummers, e-mailadressen etc. te vermelden.
- Commerciële activiteiten
E-mails of berichten aan klanten mogen alleen voor communicatiedoeleinden worden verstuurd. Het is vooral verboden goederen of diensten aan andere klanten aan te bieden of ze aan te prijzen (met uitzondering van de gevallen die uitdrukkelijk door Parship zijn toegestaan).
- Kettingbrieven
Berichten met dezelfde inhoud die opvallend vaak worden verstuurd, zijn geen succesvolle strategie bij de zoektocht naar een partner. Zulke berichten worden vaak ook verstuurd met het doel e-mailadressen te verzamelen of iemand later te kunnen oplichten. Zulke berichten moeten worden gemeld en niet naar anderen worden doorgestuurd.
- Bedreigingen en wrede inhoud
Intimidatie, aanzetten tot geweld, bangmakerij of andere schendingen van het persoonlijkheidsrecht waarbij het primaire doel niet de vrije meningsuiting is, zijn bij Parship ook niet toegestaan. We controleren alles wat u bij ons meldt.
- Gevaarlijke of schadelijke inhoud
Het is niet toegestaan gegevens te uploaden die een virus (geïnfecteerde software) bevatten. Er mogen ook geen gegevens worden geüpload die software of ander materiaal bevatten die auteursrechtelijk zijn beschermd, tenzij de klant de rechten daarop heeft of de benodigde toestemming hiervoor heeft gekregen.
Reageer op waarschuwingen van ons Trust and Safety Team
Het is voor uw veiligheid en die van al onze leden belangrijk dat u tijdig op gegeven waarschuwingen of veiligheidsaanvragen van Parship reageert. Volg het advies van ons deskundige team op of neem contact met ons op als u belangrijke instructies heeft of voor opheldering kunt zorgen. Help ons erbij ervoor te zorgen dat Parship een veilig platform voor het vinden van een partner blijft!
We hebben uw hulp nodig!
We doen er alles aan om het vinden van een partner zo makkelijk mogelijk voor u te maken. Help ons hierbij en let goed op!